educația și îngrijirea timpurie a copiilor trebuie considerate drept baza sistemelor de educație și de formare, fapt care se traduce prin
asigurarea condițiilor optime de dezvoltare în perspectivă a competențelor cheie. O educație timpurie coerentă în toate mediile implicate (familie,
grădiniță, comunitate etc.) reprezintă contextul necesar unui echilibru între aspectele socio-emoționale, învățare și starea de bine.

Copilul este un subiect activ în procesul învăţării, iar dezvoltarea copilului este dependentă de ocaziile pe care i le oferă rutina zilnică,
interacţiunile cu ceilalţi, organizarea mediului şi activităţile/situaţiile de învăţare, special create de adult. În acest context, jocul este activitatea
fundamentală a copilului, pe care se sprijină toate tipurile de activităţi de învăţare.

Curriculum Pentru Educaţia Timpurie -2019 are în vedere abordarea holistică a copilului, a dezvoltării fizice, cognitive, emoționale și sociale.

Principii specifice curriculumului în educația timpurie:

  • individualizării (respectarea particularităților individuale ale fiecărui copil în cadrul actului educațional)
  • învăţării bazate pe joc (jocul rămâne activitatea de bază în grădiniţă, este specifică copilului, pe acest considerent este necesară conceperea şi desfăşurarea activităţilor instructiv-educative să se realizeze ţinând cont de acest aspect)
  •  diversității contextelor de învățare  (contexte de învățare care să asigure dezvoltarea cognitivă, socio-emoționala, fizică a copilului)
  • diversificării formelor de organizare (frontal, individual, grupuri mici, perechi)
  • parteneriatelor  cu familia și comunitate (familia și comunitatea sunt parteneri direcți în actul instructiv-educativ, ei facilitând continuitatea și unitatea demersului educațional)

Categoriile/tipurile de activităţi de învăţare pentru nivelul preşcolar sunt reprezentate de:

            a. Activităţile pe domenii experiențiale, se pot desfășura ca activități integrate sau pe discipline, sunt derulate în cadrul proiectelor tematice sau saptămânale subordonate temelor anuale din Curriculum.

Activităţi pe domenii experiențiale prezentate în curriculum și disciplinele asociate acestora sunt următoarele:

  • Domeniul limbă şi comunicare (DLC) – Educarea limbajului
  • Domeniul știință (DȘ) – Activitate matematică și Cunoașterea mediului
  • Domeniul om şi societate (DOS) – Activitate practică și Educație moral-civică
  • Domeniul estetic şi creativ (DEC) – Educație muzicală, Desen, Pictură, Modelaj
  • Domeniul psiho-motric (DPM) – Educație fizică

 b. Jocuri şi activităţi liber-alese

            Sunt definite ca fiind acele activități de învățare  pe care copiii şi le aleg şi îi ajută pe aceştia să socializeze în mod progresiv şi să se iniţieze în cunoaşterea lumii fizice, a mediului social şi cultural căruia îi aparţin.

            Aceste activități se organizeaza pe grupuri, în perechi și chiar individual, au un statut de „sine stătător”sau sunt încorporate în activitatea de tip integrat.

c. Activităţi pentru dezvoltare personală – cuprind:     

Rutinele sunt activităţi reper, desfăşurate zilnic, având aproape aceleaşi conţinuturi și cuprind momente ca: sosirea, întâlnirea de dimineaţă  (salutul, mişcări de înviorare/masajul/mângâierea pt susţinerea emoţională a unor copii, prezenţa, calendarul naturii, autocunoaştere, empatie, dezv abilităţii de comunicare ), igiena, gustarea și prânzul, programul de somnul, plecarea copiilor acasă.

Tranziţiile

            Sunt momente de scurtă durată, ele fac trecerea de la un moment de rutină spre o activitate pe domenii experențiale, de la o activitatepe domenii experențiale la alta şi le întâlnim sub forme ca: joc cu text şi cânt, mers ritmat, numărători, frământări de limbă etc.

          Activitățitati liber-alese din perioada dimineții (momentul când copilul este încurajat în

explorareaindividuală), activităţile de dezvoltare a înclinaţiilorpersonale/predispozițiilor/aptitudinilor din perioada după-amiezii.

            Activităţile opționale și extrașcolare, acestea din urmăse vorplanifica şi desfăşura lunar, cu participarea părinţilor şi aaltor partenerieducaţionali din comunitate (autorităţilocale, biserică, poliție, agenţi economici, ONG-uri etc.).